· 

Trainen met een doel of trainen met het juiste doel?

Er wordt vaak nog te makkelijk nagedacht over het vaststellen van je trainingsdoel. 5 kilo afvallen, fitter voelen, breder worden... Stuk voor stuk algemeen geformuleerde doelen zonder persoonlijke afstemming. Doelen die je eigenlijk nergens brengen en jezelf net te vaak al hebt voorgehouden. Ga het maar eens na... Hoevaak heb je het afgelopen jaar tegen jezelf gezegd dat het nu echt eens tijd wordt om weer (of meer) te gaan sporten? Dat je het zo fijn zou vinden als die kilo's er eens afbleven. Dat je ook echt eens moet beginnen met hardlopen en na 1 keer afhaakt. Of na 3 bezoeken aan de sportschool eerder sponsor bent geworden dan actief aan jouw doel bent gaan werken. Juist. 

 

Voor iedereen is het moeilijk om een doel vast te houden, een bepaald gedragspatroon te doorbreken en resultaat te behalen. Toch gaat het de één makkelijker af dan de ander. Waarom is dat? Het behalen van een doel heeft met verschillende factoren te maken. Zo kan de drive achter het doel, de motivatie en de waarde, bij de een sterker zijn dan bij de ander. Een sportachtergrond of invloeden vanuit de directe omgeving kunnen ook bepalend zijn in het behalen van een doel. Maar ook de formulering van het doel kan een factor spelen in het behalen van het doel. De reden waarom je jouw doel niet behaalt en resultaat achterblijft, ligt in eerste instantie vaak in het niet juist formuleren van het doel. Soms is een doel zo algemeen dat je niet weet wat je ervoor moet doen om het te behalen. Bijvoorbeeld, 'ik ga vaker de fiets pakken, zodat ik mij wat fitter voel'. Maar wat is in dit doel jezelf fitter voelen? En hoevaak is vaker? En wanneer is dat dan? Soms ligt het in de tijdsspanne van je doel. Als ik zeg dat ik als doel heb om na de zomervakantie 5 kilo af te vallen, haal ik dat niet, omdat ik niet bepaald heb wanneer ik dat doel bereikt moet hebben. En als ik dit doel specificeer, bijvoorbeeld 5 kilo afvallen vóór de feestdagen, dan kan het resultaat er nog bij in schieten, doordat ik geen tussendoelen heb geformuleerd. Je hebt dus geen beeld van waar je zou moeten staan over 2 weken of over een maand in de periode naar jouw doel. Uitstelgedrag als 'ik ga er maandag mee verder' ligt dan op de loer met falen als gevolg. 

 

Soms faal je in het behalen van jouw doel, omdat je hem niet persoonlijk hebt gemaakt. Een persoonlijke afstemming ligt dan in de bepaling of het doel wat je voor ogen hebt voor jou specifiek haalbaar is. Een algemeen doel is voor sommigen namelijk niet realistisch en daardoor al op voorhand niet haalbaar. Denk daarbij aan een doel dat veel te hoog gegrepen is, te ambitieus en daardoor vaak onrealistisch is. Denk aan een sixpack voor de zomer, een bodybuilder lichaam (met wat poedertjes kom ik er wel) of 'even' een 10km loop met je collega's volgende maand zonder überhaupt ooit een meter gelopen te hebben. Gegarandeerd onhaalbaar doordat je niet goed kijkt en luistert naar je eigen lichaam en (mentale) fitheid. 

 

Duidelijk is dus dat je je doelen moet specificeren, wil je ze ook daadwerkelijk kunnen behalen. Een eeuwenoude truc hiervoor is het 'SMART' formuleren van jouw doel. Ofwel, maak jouw doel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Het klinkt suf, but trust me, het werkt. Bijvoorbeeld, 'ik pak 3 keer per week de fiets i.p.v. de auto naar het werk, zodat ik over 1,5 maand moeiteloos en zonder ademnood met mijn kinderen op fietsvakantie kan gaan'. Of, 'ik ga vanaf vandaag elke dinsdagavond en zaterdagochtend voor 4 maanden tijd opbouwend (elke maand +1km extra = elke week 0,25km extra) hardlopen, zodat ik samen met mijn beste vriendin in december 5km mee kan rennen met de Kerstmannenrun'. Juist geformuleerde doelen die een grotere garantie tot succes geven!